Een fantastisch dubbelkorig concert in Woerden met wel honderdduizend noten

Op een zeer historische locatie, het voormalig Romeinse fort Laurium in Woerden, concerteerden zaterdagavond 28 september in een uitverkochte, stampvolle Petruskerk het Nederlands Concert Mannenkoor (NCM) onder leiding van Jimco Zijlstra en het Christelijk Gemengd Koor Harmelen (CGK Harmelen) onder leiding van Roel Bontan, dat tevens haar 60-jarig jubileum vierde.

In zekere zin was het een weerzien voor de NCM-ers; in 2010 zong het Mannenkoor ook in deze van oudsher gekende Hollandse kaasstad, maar toch was het nu iets anders. Niet alleen vanwege de diversiteit van de liederen die beide koren ten gehore brachten, maar juist ook door de nieuwe outfit van het NCM. Beide koren hebben zich voor dit concert goed geprepareerd! ´s Middags werd daarvoor ook gezamenlijk The Royal Line tot in de achtste nootjes geoefend. Jimco Zijlstra zette middels zijn subtiele handreiking de mannen van het CGK Harmelen al aan zich tussen de NCM-ers op te stellen om de ultieme klank van dit mannenkoor in de oren te hebben.

Klokslag half acht klonken de majestueuze woorden: "All my hope on God is founded, He doth still my trust renew." Het publiek, gezeten onder het gedenkraam van Johannes Pistorius (Jan de Bakker), de eerste protestantse martelaar in de Noordelijke Nederlanden (1525), zal mogelijk daar aan hebben gedacht bij de welluidendheid van deze bijzondere, van oorsprong Australische hymne: "Al mijn hoop is gevestigd op God, steeds hernieuwd Hij mijn vertrouwen" Daarna klonk vanuit een serene stilte het zeer ingetogen lied Die Vesper in een bewerking van Jimco Zijlstra: "Hört from Strand die Vesper singen", eindigend in een klaterend "Jubilate, Amen". Zoals Jan Lenselink eigen is, gaf hij op de vleugel al aan dat niemand minder dan Ludwig van Beethoven dit heeft gecomponeerd. In Ontmoeting (tekst en muziek Jimco Zijlstra) en Great for all on world create (J. Morgan Nicholas) vertolkte het NCM de dank overeenkomstig de intentie van 1 Johannes 3.

André van Vliet en Jan Lenselink, vaste begeleiders van het NCM, namen de intermezzi voor hun rekening en zoals verwacht was dat weer een sprankelend muzikaal treffen. Dit keer werden de toetsen van het Bätz-orgel door André (medio september jubilerend als 25 jaar dirigent) onder zijn handen in harmonie gebracht met de ritmiek die Jan Lenselink uit de vleugel toverde.

In het tweede blokje zong het NCM Litanei van Franz Schubert in een bewerking van Jimco Zijlstra, gevolgd door My Prayer (A. de Vita, met de Nederlandse tekst Verwachting van A.Vooijs) en het bekende Heart Divine, gebaseerd op een thema uit Aus der Neuen Welt van Antonin Dvorak. Daar tussen in vulde Anke Smits, geen onbekende van het CGK Harmelen en het NCM, met haar warme sopraanstem de kerkruimte in La Virgine degle Angeli van Verdi in een bewerking van Jimco Zijlstra. Een prachtige symbiose in muzikale klanken.

Het jubilerende CGK Harmelen bracht een fraai getoonzet repertoire ten gehore, dat opende met Author of Justice van Loyd Larson, gevolgd door Mijn Vrede laat ik U van Judith Snowdon. Het bekende Tibie Paiom ("Wij smeken tot U, wij danken U en bidden tot U, onze God") van Dmytro Bortnianski riep bij veel zangers duidelijke herkenning op en het was fijn dat het CGK Harmelen dit aldus kon vertolken. Roel Bontan, al 43 jaar dirigent, was wederom in vorm in zijn directie van The Sound of the Round van Annie Herring. Hiermee gaven koor én dirigent aan dat ze in staat zijn de moderne sound op zeer fraaie wijze te vertolken. Geen gemakkelijk lied, maar het zal mede door de onvermoeibare Roel Bontan zijn geweest dat het op het repertoire stond voor dit jubileumconcert. Speciale vermelding verdienen de bassen die muzikale pirouetten moesten maken om snel van de vele lage naar de hoge akkoorden te gaan. Dat dwong bewondering af, wat hen ook in de pauze kenbaar werd gemaakt. Het publiek was enthousiast over de uitvoering van deze zangstukken en liet dat ook middels het applaus duidelijk blijken.

"Even een adempauze", was daarna de aankondiging van Liesbeth Reijerkerk, presentatrice van het NCM die zoals altijd op innemende manier het publiek mee nam op een muzikale reis.

Muzikale vertolking met verrassingen

Het tweede gedeelte van het concert begon anders dan gewoonlijk. Buiten het zicht van het publiek klonken plotseling vanachter het koor de tonen van de Negro spiritual Nobody knows the trouble I´ve seen. De welluidende stem van Folkert Vreeken, 1e tenor en solist van het NCM, was hierin onmiskenbaar.

Het bleef niet bij alleen deze verrassing. Het CGK Harmelen opende het tweede deel van de muzikale avond met One Hand, one Heart van Leonard Bernstein, gevolgd door Somewhere uit de Westside Story, eveneens van Bernstein. Het koor presenteerde zich ook hierin voortreffelijk en vooral de twee solisten Gerard Hueting en Anke Smits brachten samen deze song prachtig ten gehore. The Phanton of the Opera van Andrew Lloyd Webber maakte ook bij het CGK Harmelen, net als bij het NCM, onderdeel uit van het repertoire. The Music of the Night werd door CGK vertolkt en het NCM zong aan het eind van de avond de medley All I ask of you, Memory en Love changes everything, waarbij de NCM solist zijn bijdrage leverde.

Het NCM had nog enkele liederen in petto. Overeenkomstig het NCM repertoire een gevarieerde muziekschotel: If I can help somebody met Folkert Vreeken als solist, You raise me up (Lovland/Graham, arrangement Jimco Zijlstra), tot het op sublieme wijze ten gehore gebrachte Dobra Noc van S. Ogurkowski. Het was ongetwijfeld "de hand van de meester Jimco", want het NCM heeft dit lied nog nooit op zo´n manier weten te brengen. Toen daarna de klanken én woorden van Where No One Stands Alone tot het publiek doorklonken, was niet minder sprake van ontroering. Evenzeer was dit bij de NCM leden merkbaar.

De stem van Anke Smits klonk zeer overtuigend in het Ave Maria (Guiulio Caccini), waarbij de bijzonder hoge tonen tegen het kerkgewelf weerkaatsten. Een daverend applaus viel ook haar ten deel voor deze excellente prestatie.

Nadat NCM voorzitter Theo Korver de musici, solisten, medewerkenden en de koster middels een attentie had bedankt, sloten beide koren de concertavond af met The Royal Line uit The Promise of Christmas van Dan Burgess. Gods belofte van hoop op verlossing van de straf voor de zonde werd bevestigd in Zijn verbonden met Adam, Noach, Abraham en David, de koninklijke lijn tot de Messias naar Gods heilig plan. Dit door Jimco Zijlstra getoonzette muziekstuk voor twee koren werd dan ook majestueus uitgevoerd.

Het dubbelkorig concert was teneinde. Even terugdenkend aan het door CGK Harmelen ten gehore gebrachte lied Cent-mile Chansons (M. Magne, arrangement Rob van Dijk) kan worden gezegd: Honderdduizend liederen kunnen je in je leven omringen. Op deze 28e september waren het zeker honderduizend noten! En daar hebben zowel publiek als zangers en zangeressen zeker van genoten!

Gert Bink